fredag 13 september 2019

Skönlitteratur och språkutveckling.




Med några elever i åk 8 har jag  börjat läsa en bok av Jenny Jägerfeld  som heter Brorsan
Först fick eleverna skriva och reflektera kring bokens omslag och titel. Därefter delgav de varandra muntligt vad de hade skrivit. Sedan är min tanke att läsa den med fler elever. Dessa är min "testgrupp".


Sedan läste vi tillsammans och jag stannade upp vid svåra ord och begrepp. Vi sammanfattade vad vi läst och eleverna skrev både på svenska och sitt modersmål.
När jag arbetar med skönlitteratur har jag alltid med mig de fem lässtrategierna. Vill ni läsa en sammanfattning kring dessa finns det att läsa om här:  Strategier för läsning




Jag var på en föreläsning i våras och blev ännu mer inspirerad än tidigare av att arbeta med skönlitteraturen i undervisningen för att öka elevernas ord och begreppsförståelse. Vikten av skriftspråket är ju också betydande för den språkliga utvecklingen och av stor vikt när det kommer till läsutvecklingen.
Enligt Vygotskij som jag under min lärarutbildning stiftade en nära bekantskap med är tänkandet och språket nära förknippat med varandra. Sambandet mellan tänkandet och språket etableras under barnets utveckling. Han motsatte sig idén om att man föds med förmågan att producera språk – och menar att det är en process där samspel och social interaktion är primärt för att barnet ska utveckla ett språk. Ords betydelse förenar tanke- och språkprocessen, och är både språk och tanke på samma gång.


Skönlitteraturen tror jag spelar en otroligt viktig roll. Jag tycker om att kombinera Sva - undervisningen med vad eleverna gör i sin So för att de också ska få en förförståelse. Tex jag vet att So - läraren ofta går igenom andra världskriget i åk 9 och då brukar jag arbeta med återberättande text och Anne Frank med mina elever. Vi läser skönlitterära texter för att eleverna ska få ett rikt ordförråd men också för att sätta igång andra tankeprocesser. Det som skiljer sva-undervisningen från svenskundervisningen är fokuseringen på språket. Ett dokument som lyfter ut detta hittar du här skillnader sve / sva


Svårigheten för mig som har både nybörjargrupp och andra Sva elever i samma klassrum är att jag inte alltid  kan arbeta med samma sak i rummet eftersom eleverna också kommer olika tider från olika årskurser. Ibland är det svårt att få till allt men jag funderar på att arbeta fram ännu mer skönlitteratur till alla, En ny bok kräver  mycket planering början men sedan finns den ju där. Böcker vi djupläst tidigare över alla gränser och nivåer är bland annat Ankomsten, Mio min Mio, Katitzi , Flickan i drömfångaren, Det finns inga skridskor i öknen, Flickan i drömfångaren med flera.
Jag är övertygad att jag kan hitta böckerna som passar alla årskurser. Uppgifterna kring kan däremot vara olika. Det är underbart att se när eleverna verkligen förstår texten vi närmar oss när skolans värld är full utav texter som de inte förstår och kämpar med varje dag. Tänk om vi alla kunde öppna upp dörrarna till orden eleverna möter så att kunskapen kunde få följa med. För med förståelsen kommer just den kunskapen. Jag sa inte att detta är lätt!

På nästa lektion jobbade vi vidare med boken.
Vi pratade om gestaltning och liknelser som vi sedan letade i texten under tiden jag läste.
För att se hur mycket eleverna hade förstått av sin läsning fick de göra en övning där de skulle kategorisera, alltså sätta rätt kort vid rätt kategori.
Jag gjorde kort med olika kategorier med rubrikerna Måns, mamma, miljö, gestaltning, liknelse och ordspråk.
Till dessa kategorier valde jag ut olika meningar från boken som jag skrev på olika kort.
Först fick eleverna de olika korten med rubrikerna Måns, mamma, miljö, gestaltning, liknelse och ordspråk som jag förklarade och bad dem placera ut på bordet.
Sedan fick de korten där jag hade skrivit olika meningar från boken som de skulle para ihop med rätt rubrik.
Eleverna var jätteduktiga och det fick verkligen tänka till för att det skulle bli rätt. I denna övning synliggjordes de olika begreppen gestaltning, liknelse och ordspråk.
Exit ticket den lektionen: Ett ordspråk om att inte ha pengar i överflöd. Aha det regnar inte direkt guld över oss. Fortsättning följer ..,,,,,




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar