fredag 31 mars 2017

Katitzi lyfter!


Katizi i Sva undervisningen.





När jag fick se att Jack är med och sätter upp Katitzi på Ormteatern blev jag nyfiken och påmind om denna fantastiska tjej som betydde så mycket för mig när jag växte upp. Hon som vågade gå emot attityder och fördomar. När jag sedan sprang på boken i bokhyllan i arbetslaget såg jag det som ett tecken. Jag fick själv tidigt insikt i hur lätt många har för att döma människor som är annorlunda. Jag fick det genom min mammas arbete och liv. Det fanns där hos mig hela tiden att lyfta och se männsikor som andra inte såg. Allas lika värde oavsett. Katitzi inspirerade mig samtidigt med att vara en flicka som med sitt mod att gå emot strömmen,samtidigt som hon var sårbar och utsatt. 

Katitzis liv rymmer både verklighet och äventyr och är minst lika aktuell idag om inte mer än när hon kom. I ämnet svenska som andraspråk ingår inte att kunna ge exempel på olika minoritetsspråk vilket jag tycker är konstigt då det känns särskilt viktigt att lyfta att vi i Sverige har en historia som även inkluderar olika språk samt dialekter. En del av uppdraget inom ämnet är ju också att lyfta och jämföra kulturer och inom detta kunskapskrav kan man utveckla detta en hel del.

Iallafall så bestämde jag mig för att planera för Katitzi inom läsförståelse och skriv för åk 6  och glädjer mig nu flera gånger i veckan att få lyssna när Jack läser högt ur boken. Ingen läser som han ;) 
Vi arbetar med boksamtal,ordförståelse,sammanfattningar och läsförståelse övningar mm.
Planeringen ligger under ABC och jag är så glad att även klass 4B hänger på tåget och att vi inom ramen för deras timplan får inspirera och arbeta språkutvecklande med hela den klassen. 


Sköt om er!

Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar