fredag 24 mars 2017

Låt eleverna få använda alla sina språk i skolan.

För att lyfta fram elevernas kunskaper i undervisningen behöver vi som pedagoger ha ett förhållningssätt som lyfter fram elevernas tidigare erfarenheter. Där kommer språket in.
Vi kan börja i det lilla såsom vi denna termin  arbetar med diktformen Haiku.
(Just nu får jag inte in någon bild här men de sitter uppe inne i klassrummet.) Forskningen visar på att elever som får använda sig av alla sina språkliga resurser klarar sig bättre.

Vi försöker alltid visa att språk är viktigt och  hur de kan dra nytta av sitt modersmål. I diktandet har de fått sätta samman sin text med en bild och förklara sambandet. För att få fram den rätta känslan har de fått skriva på båda språken.

En flicka från Thailand skulle i en No uppgift berätta om kretslopp. När hon såg bilden sken hon upp och sa. Det här kan jag! Men såg sedan moloken ut  och sa  på Thai.
Men skriv om det då på Thai sa jag. Får jag det? Ja vi tar hjälp av Amina att förklara sedan. Hon satte igång med stor iver att beskriva och berätta.

Jag har skrivit om studievägledning i tidigare inlägg. Men här finns en pdf broschyr som är väldigt bra.

https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf3038.pdf%3Fk%3D3038

Vilka språk har vi på Vanstaskolan studievägledning i idagsläget? Hur får jag tag i dem?
Svar:
Polska, Ryska; Thailändska, ( Ungerska finns kontakt, Rumänska föräldraledig)
Kontakt:
ao.hemmeland@gmail.com (Thai)
joanna.boguslav@vanstaskolan.se (Polska)
Sara.Eveberger@nynashamn.se (Ryska)

Har ni tankar om detta. Diskutera med mig eller Jack så kan vi också ta frågan vidare om eventuellt andra språk mm

Läs gärna mer om Korsspråkande och vad det innebär på http://www.andrasprak.su.se/om-oss/vanliga-frågor/grundskola/vad-innebär-translanguaging-1.265067

Ha det bäst!

Anna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar